Soalan Lazim & Jawapan
1. Samakah pelaburan ASB dengan Pelaburan Danapadu?
Jawapan: Tidak. Skim Pelaburan Danapadu merupakan simpanan tetap RM100 sebulan dan menawarkan dividen yang lebih tinggi 9%-15% iaitu (13.89% pada tahun 2010).
2. Samakah pelan endownment dengan pelaburan danapadu?
Jawapan: Tidak
3. Bolehkan pengeluaran dikeluarkan bila-bila masa?
Jawapan: Boleh. Dengan syarat jumlah simpanan melebihi dari RM3,000 dan meninggalkan baki RM2,000. Jumlah pengeluaran dalam gandaan RM1,000.
4. Bolehkah saya bayar secara “lump sum”?
Jawapan: Boleh. Namun pengiraannya dibuat berdasarkan RM100 setiap bulan dan peningkatan setiap tahun RM1200 keatas dan BUKAN pengiraan bonus berdasarkan jumlah “lump sum” yang di laburkan.
5. Bagaimana pembayaran dibuat?
Jawapan: Pembayaran boleh dibuat melalui potongan autodebit melalui bank terkemuka dan credit card. Pembayaran juga boleh dibuat secara sekaligus 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan atau 12 bulan. Pembayaran melalui perpindahan secara online atau pembayaran sendiri tidak dibenarkan.
6. Berapakah akaun boleh dibuka atas satu nama?
Jawapan: Tiada had. Setiap orang boleh buka seberapa banyak akaun yang mereka suka.
7. Perlukan saya jadi agen insuran?
Jawapanya: Tidak perlu. Apabila menjadi ahli IFM dan membuat simpanan RM100 sebulan, anda akan mendapat komisen apabila orang yang kongsikan peluang ini menyertai program simpanan ini.
8. Adakah kelulusan ini dibenarkan oleh BNM?
Jawapanya: Ya. Pelaburan ini terikat dibawah akta insuran BNM dan dikawal selia oleh Syarikat Allianz.
9. Di mana RM100 sebulan disimpan dan pihak mana yang mengeluarkan polisi insuran?
Jawapan: Semua simpanan, polisi dan segala tuntutan adalah dikawal selia oleh Syarikat Allianz Insurans.
10. Siapakah yang membayar BONUS Member-Get-Member (MGM) kepada ahli?
Jawapan: Syarikat InfoMaster (IFM) selaku agen sah Allianz yang mengagihkan BONUS MGM kepada semua ahli.
11. Bagaimanakah pembayaran komisyen MGM dibuat?
Jawapan: Pihak IFM akan membayar melalui cek.
12. Adakah ahli IFM/sub agen boleh mengambil duit?
Jawapan: Tidak dibenarkan sama sekali. Yang boleh mengambil duit hanyalah konsultan negeri/daerah yang dilantik oleh IFM.
13. Adakah pelaburan ini mematuhi Syariah Compliant?
Jawapan: Ya. Semua saham DanaPadu dilaburkan pada syarikat-syarikat besar yang mematuhi pengamalan syariah compliant. Oleh itu Skim DanaPadu adalah islamik dan mematuhi syariat. Sila rujuk di sini. *Cari Allianz Life Dana Padu, semua maklumat simpanan pelaburan tetap anda terdapat disitu.
Jawapan: Tidak. Skim Pelaburan Danapadu merupakan simpanan tetap RM100 sebulan dan menawarkan dividen yang lebih tinggi 9%-15% iaitu (13.89% pada tahun 2010).
2. Samakah pelan endownment dengan pelaburan danapadu?
Jawapan: Tidak
3. Bolehkan pengeluaran dikeluarkan bila-bila masa?
Jawapan: Boleh. Dengan syarat jumlah simpanan melebihi dari RM3,000 dan meninggalkan baki RM2,000. Jumlah pengeluaran dalam gandaan RM1,000.
4. Bolehkah saya bayar secara “lump sum”?
Jawapan: Boleh. Namun pengiraannya dibuat berdasarkan RM100 setiap bulan dan peningkatan setiap tahun RM1200 keatas dan BUKAN pengiraan bonus berdasarkan jumlah “lump sum” yang di laburkan.
5. Bagaimana pembayaran dibuat?
Jawapan: Pembayaran boleh dibuat melalui potongan autodebit melalui bank terkemuka dan credit card. Pembayaran juga boleh dibuat secara sekaligus 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan atau 12 bulan. Pembayaran melalui perpindahan secara online atau pembayaran sendiri tidak dibenarkan.
6. Berapakah akaun boleh dibuka atas satu nama?
Jawapan: Tiada had. Setiap orang boleh buka seberapa banyak akaun yang mereka suka.
7. Perlukan saya jadi agen insuran?
Jawapanya: Tidak perlu. Apabila menjadi ahli IFM dan membuat simpanan RM100 sebulan, anda akan mendapat komisen apabila orang yang kongsikan peluang ini menyertai program simpanan ini.
8. Adakah kelulusan ini dibenarkan oleh BNM?
Jawapanya: Ya. Pelaburan ini terikat dibawah akta insuran BNM dan dikawal selia oleh Syarikat Allianz.
9. Di mana RM100 sebulan disimpan dan pihak mana yang mengeluarkan polisi insuran?
Jawapan: Semua simpanan, polisi dan segala tuntutan adalah dikawal selia oleh Syarikat Allianz Insurans.
10. Siapakah yang membayar BONUS Member-Get-Member (MGM) kepada ahli?
Jawapan: Syarikat InfoMaster (IFM) selaku agen sah Allianz yang mengagihkan BONUS MGM kepada semua ahli.
11. Bagaimanakah pembayaran komisyen MGM dibuat?
Jawapan: Pihak IFM akan membayar melalui cek.
12. Adakah ahli IFM/sub agen boleh mengambil duit?
Jawapan: Tidak dibenarkan sama sekali. Yang boleh mengambil duit hanyalah konsultan negeri/daerah yang dilantik oleh IFM.
13. Adakah pelaburan ini mematuhi Syariah Compliant?
Jawapan: Ya. Semua saham DanaPadu dilaburkan pada syarikat-syarikat besar yang mematuhi pengamalan syariah compliant. Oleh itu Skim DanaPadu adalah islamik dan mematuhi syariat. Sila rujuk di sini. *Cari Allianz Life Dana Padu, semua maklumat simpanan pelaburan tetap anda terdapat disitu.
Sila teliti, fahami dan simpulkan sendiri bahawa apa yang kami kongsikan adalah sesuatu benar-benar terhebat dan telus.Semua penyimpan tidak akan rugi.
14. Siapakah yang boleh menyertainya?
Jawapan: Buat masa ini, seluruh rakyat Malaysia berbangsa Bumiputera dan Malay yang berumur 1 bulan hingga 45 tahun.
15. Bolehkah saya menyertai skim ini jika tidak layak?
Jawapan: Boleh. Bagi yang tidak layak anda hanya perlu menjadi ahli IFM manakala Program Simpanan Pelaburan Tetap DanaPadu didaftarkan atas nama anak atau isteri anda.
16. Apakah 36 jenis penyakit yang dilindungi oleh insuran ini?
Jawapan: Penyakit Kritikal bermaksud mana-mana 36 penyakit seperti yang telah di tetapkan dan memenuhi tahap/kriteria seperi mana yang di terangkan di dalam polisi:
14. Siapakah yang boleh menyertainya?
Jawapan: Buat masa ini, seluruh rakyat Malaysia berbangsa Bumiputera dan Malay yang berumur 1 bulan hingga 45 tahun.
15. Bolehkah saya menyertai skim ini jika tidak layak?
Jawapan: Boleh. Bagi yang tidak layak anda hanya perlu menjadi ahli IFM manakala Program Simpanan Pelaburan Tetap DanaPadu didaftarkan atas nama anak atau isteri anda.
16. Apakah 36 jenis penyakit yang dilindungi oleh insuran ini?
Jawapan: Penyakit Kritikal bermaksud mana-mana 36 penyakit seperti yang telah di tetapkan dan memenuhi tahap/kriteria seperi mana yang di terangkan di dalam polisi:
1. | Serangan Jantung |
2. | Penyakit Koronari Arteri yang memerlukan pembedahan |
3. | Strok |
4. | Kanser |
5. | Kegagalan Ginjal (Buah Pinggang) |
6. | Penyakit Lumpuh |
7. | Pemindahan Organ Utama |
8. | Sklerosis Pelbagai/Berbilang |
9. | Hepatiti Virus Fulminan |
10. | Hipertensi Arteri Pulmonari Utama |
11. | Koma |
12. | Buta |
13. | Penggantian Injap Jantung |
14. | Pembedahan Aorta |
15. | Penyakit Alzheimer |
16. | Hilang Pendengaran / Pekak |
17. | Hilang Kebolehan Bertutur |
18. | Kebakaran Parah |
19. | Penyakit Membawa Maut |
20. | AIDS Akibat Transfusi Darah |
21. | Penyakit Motor Neuron |
22. | Penyakit Parkinson |
23. | Penyakit Hati Yang Kronik |
24. | Penyakit Paru-Paru Kronik |
25. | Anemia Aplastik |
26. | Distrofi Otot |
27. | Poliomielitis |
28. | Meningitis Bakteria |
29. | Tumor Otak Benigna |
30. | Ensefalitis |
31. | Full Blown AIDS |
32. | Lain-Lain Penyakit Koronari Arteri Yang Serius |
33. | Pembedahan Otak |
34. | Sindrom Apalik |
35. | Trauma Kepala Utama |
36. | Kehilangan Tangan Atau Kaki |
* xxxxx xxxx ( bukan penyakit, tetapi dilindungi. Kelayakan - setahun atau lebih menyimpan ). Syarikat lain kebanyakannya tidak melindungi kes ini. Akan dijelaskan di Business Opportunity Preview (BOP) oleh konsultant IFM.
17. Bolehkah menyimpan lebih dari RM100?
Jawapan: Boleh, tiada masalah. Cuma perlu buka akaun lebih dari satu.
18. Apa dokumen yang diperlukan?
Jawapan: Tiada. Hanya perlu mempunyai no. akaun simpanan atau kad kredit.
19. Berapa jangka masa untuk mendapatkan polisi insuran?
Jawapan: Dalam masa 4 hingga 6 minggu. * Bergantung kepada aktiviti konsultant IFM. Sila hadirkan diri ke BOP yang akan diadakan untuk mengisi dan menandatangani Borang Asal Simpanan, seterusnya mempercepatkan proses ini.
20. Bagaimana jika ada sebarang pertanyaan atau kemusykilan mengenai pelaburan ini?
Jawapan: Semua pertanyaan atau kemusykilan boleh diajukan pada Konsultant IFM atau hadir preview yang IFM anjurkan setiap hari. Semua maklumat mengenai preview akan dikemaskini setiap masa.
18. Apa dokumen yang diperlukan?
Jawapan: Tiada. Hanya perlu mempunyai no. akaun simpanan atau kad kredit.
19. Berapa jangka masa untuk mendapatkan polisi insuran?
Jawapan: Dalam masa 4 hingga 6 minggu. * Bergantung kepada aktiviti konsultant IFM. Sila hadirkan diri ke BOP yang akan diadakan untuk mengisi dan menandatangani Borang Asal Simpanan, seterusnya mempercepatkan proses ini.
20. Bagaimana jika ada sebarang pertanyaan atau kemusykilan mengenai pelaburan ini?
Jawapan: Semua pertanyaan atau kemusykilan boleh diajukan pada Konsultant IFM atau hadir preview yang IFM anjurkan setiap hari. Semua maklumat mengenai preview akan dikemaskini setiap masa.